W codziennej pracy każdy z nas musi mieć choć chwilę przerwy. Wszyscy są zgodni, że wypoczynek jest niezbędny do poprawnego wykonywania swoich obowiązków. Są zawody, takie jak kierowcy pojazdów ciężarowych czy autobusów, gdy ilość, długość i częstotliwość pauz jest ściśle regulowana przepisami, a za każde odstępstwo nakładane są surowe kary. Co jednak zrobić, gdy naprawdę nie można znaleźć wolnej rajki?
Choć każdy z nas umie wyliczyć, kiedy wypada przerwa, to wciąż większość kierowców zawodowych boryka się z problemem znalezienia wolnej rajki na najbardziej uczęszczanych drogach. Przysłowiowe stawanie „na dzikusach”, „na dupach” czy na miejscach osobówek często jest jedynym ratunkiem, aby nie przekroczyć czasu pracy. Choć kwestie bezpieczeństwa w przewozach drogowych są coraz częściej podnoszone, to w zakresie zwiększenia ilości bezpiecznych miejsc do postoju wciąż niewiele się robi…
Granice Pakietu Mobilności
„Obyś żył w ciekawych czasach” – głosi chińskie przysłowie. Gdzie jak gdzie, ale to właśnie w transporcie nabiera ono teraz szczególnego znaczenia. W dobie globalnej pandemii wprowadzane są nowe przepisy Pakietu Mobilności, które drastycznie zmieniają sytuację nie tylko przewoźników, ale również samych kierowców. Regulacje sięgają nawet parkingów. Czy wiesz, że zaraz po przekroczeniu granicy będziesz musiał zatrzymać się na pierwszym postoju by wprowadzić w tachografie cyfrowym symbol państwa, do którego właśnie wjechałeś? Posiadacze starszych rejestratorów czasu pracy będą musieli wyjmować tarczki i na ich odwrocie dokonywać stosownych adnotacji. Kierowcy udający się na wyspy muszą pamiętać o tym obowiązku jeszcze w terminalu.
Nowe przepisy związane są oczywiście z limitem kabotaży oraz koniecznością cyklicznych zjazdów do kraju, w którym jest zarejestrowana działalność gospodarcza. Czy w związku z tym przygotowano więcej miejsc parkingowych na granicach poszczególnych państw? A może czaka nas wkrótce istny paraliż na okolicznych postojach? Dlaczego urzędnicy nie pozwalają na dotychczasowe rozwiązania sprawiając, że kierowcy będą musieli kombinować aż do 2023 roku, kiedy wszystkie tachografy w autach będą miały funkcję automatycznego zapisu przekraczania granic?
Debatują nad bezpieczeństwem – a ono się nie zmienia
Dziś każdy się zgadza, że rozbudowa infrastruktury drogowej jest koniecznością. Szczególnego znaczenia nabiera budowa bezpiecznych miejsc parkingowych dla aut ciężarowych. Ich kierowcy, którzy zobowiązywani są do wykonywania cyklicznych przerw muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki „kręcenia pauzy”. Czym powinny się charakteryzować? Nowoczesne parkingi powinny zapewniać:
- wolne rajki, nawet w godzinach najbardziej wzmożonego ruchu aut,
- pełne bezpieczeństwo przewożonych ładunków, tak aby kierowca podczas odpoczynku nie musiał czuwać i nasłuchiwać czy ktoś nie przecina mu plandeki,
- czyste sanitariaty umożliwiające komfortowe załatwienie wszystkich potrzeb fizjologicznych,
- dostęp do usług dodatkowych – sklepy, pralnie, warsztaty czy stacje paliw,
- wyposażenie dodatkowe – jak. np. rampy do odśnieżania dachów plandek naczep.
Pomimo oczywistych oczekiwań wciąż na trasach jest za mało komfortowych i bezpiecznych miejsc parkingowych. Odpoczynek kierowców wciąż nadwyrężany jest przez:
- kradzieże paliwa i towarów z ciężarówek,
- włamania do aut,
- próby wdarcia się do auta nielegalnych emigrantów,
- zamknięte sanitariaty lub niezachowana odpowiednia ich czystość,
- niewłaściwe zachowania samych kierowców – awantury i libacje alkoholowe na parkingach,
- nadmierne kontrole organów ścigania o każdej porze dnia i nocy.
Kiedy sytuacja na parkingach ulegnie poprawie. Kierowcy wciąż tam czekają na to kiedy będą mogli normalnie pracować!
Kierowcy chcą bezpiecznych przystani – podejmowane działania to kropla w morzu potrzeb
Niestety, naprawdę bezpieczne parkingi są wciąż rzadkością. Okazuje się, że na tzw. „zachodzie” sytuacja wcale lepiej nie wygląda. Wiedzą o tym wszyscy kierowcy, którzy przejeżdżają przez Francję, kraj uznawany za jeden z najniebezpieczniejszych dla ciężarówek. Auta są tu szczególnie narażone nie tylko podczas postoju, ale również na drogach dojazdowych do najpopularniejszych portów morskich. Tym bardziej cieszą informacje o nowych inwestycjach, takich jak dopiero co otwarty obiekt przy autostradzie A26 w pobliżu Nœux-les-Mines. To właśnie tu kierowcy mogą rzeczywiście odpocząć przed drogą do Calais – o ich bezpieczeństwo dbają strażnicy, bariery ochronne i system monitoringu wizyjnego. W takich warunkach można śmiało korzystać z komfortowych toalet i prysznicy czy odpocząć w strefie relaksu zlokalizowanego obok restauracji. Co więcej, tu letnie dni można spędzić bardzo aktywnie – np. jeżdżąc rowerem. Czy takie miejsca nie powinny być już standardem?
Nowy drogowskaz do bezpiecznych parkingów
Dziś kierowcy poszukują miejsc postojowych korzystając z wytycznych obowiązujących w firmach przewozowych, rekomendacji koleżanek i kolegów, ogólnodostępnych map czy dedykowanych aplikacji wskazujących bezpieczne parkingi. Wkrótce będą mieli nowe narzędzie.
W Komisji Europejskiej trwają obecnie prace nad certyfikacją miejsc postojowych. Urzędnicy proponują wprowadzenie czterech poziomów bezpieczeństwa. Niezbędne finansowanie ich funkcjonowania będzie powiązane ze spełnieniem rygorystycznych kryteriów wskazanych w rozporządzeniu. Pieniądze już są – na nowe parkingi czeka nawet 100 mln euro. Kwota ta może wzrosnąć nawet sześciokrotnie a inwestycje mogą zostać rozłożone na trzy kolejne lata. Co więcej, komisje UE niedługo zaczną pracować nad scentralizowaną informacją o dostępności miejsc parkingowych na terenie Wspólnoty. Byłoby to naprawdę duże ułatwienie dla kierowców!
Dodatkowe wyposażenie i dodatkowe restrykcje
Poprawa bezpieczeństwa w drogowym transporcie towarów to nie tylko większa liczba parkingów, na których kierowcy mogą bezpiecznie kręcić pauzę. To również odpowiednia infrastruktura im towarzysząca, przy czym to nie tylko stacje benzynowe, miejsca warsztatowe czy restauracje. To również takie udogodnienia jak rampy do odśnieżania samochodów ciężarowych. Zgromadzony lód na plandekach naczep stanowi zimą prawdziwe zagrożenie – dlatego przed wyjazdem konieczne staje się jego usunięcie. Ale jak tego dokonać, skoro wysokość naczepy często przekracza 3 metry? Tego przecież nie da się zrobić znaną z osobówek skrobaczką! Na parkingach pojawiają się więc specjalne rampy służące do odśnieżania ciężarówek. To jeden z kluczowych wymogów stawianych bezpiecznym parkingom.
Kwestie bezpieczeństwa sięgają coraz to nowych obszarów. W dobie panującej pandemii COVID19 szczególnego znaczenia nabierają rygorystyczne normy sanitarne. Już teraz okazuje się, że do załadunku lub wyładunku niezbędny staje się paszport covidowy lub aktualne testy. Takie same wymagania pojawiają się także w sanitariatach. Niewykluczone, że staną się wkrótce obowiązującym dokumentem umożliwiającym w ogóle wjazd na parking.
Zaplanuj dobrze pracę – wyznacz odpowiednio trasę
Już pojawiają się nowe regulacje a nowych parkingów wciąż nie ma. Jak sobie zatem radzić w obecnej sytuacji? Doświadczenie podpowiada, że najskuteczniejszą metodą jest odpowiednie zaplanowanie pracy i wyznaczenie trasy. Tylko w ten sposób możesz zmniejszyć ryzyko, że nie znajdziesz wolnej i bezpiecznej rajki wtedy, kiedy czas pracy Ci się skończy. W takich sytuacjach pomocną dłoń poda Ci telematyka. Rozwiązania oferowane m.in. przez Logisat sprawiają, że droga staje się jeszcze bardziej przewidywalna.
Dziś problem wolnych rajek dotyka każdego z nas. Szacuje się, że w Europie jest tylko 300 tys miejsc parkingowych, a eksperci wskazują na konieczność umiejscowienia takich obiektów co 100 km na najważniejszych szlakach transportowych. Czy naprawdę w dobie XXI wieku wciąż wolne miejsce szuka się jak przysłowiowej igły w stogu siana?