Aj! Czy to człowiek czy to maszyna? Choć rozmawia się całkiem po ludzku, może szybko okazać się, że po drugiej stronie siedzi robot. Sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence) pozbawia nas złudzeń i zdejmuje żywego człowieka z piedestału. Informatyczne algorytmy coraz częściej podejmują za nas decyzje. Kiedy dojdą do wniosku, że nie jesteśmy im już potrzebni?
Zbliżamy się do równości
Od chwili utworzenia terminu “sztuczna inteligencja” (w 1956 roku) ludzie zaczęli zastanawiać się, kiedy maszyny nabędą w pełni ludzkich umiejętności. Dziś informatyczne algorytmy coraz śmielej wchodzą w coraz to nowe obszary zarezerwowane tylko dla ludzkich umiejętności. To co jeszcze nie tak dawno wydawało się istnym science-fiction, dziś staje się namacalną rzeczywistością. Eksperci coraz częściej są zgodni – w najbliższych latach sztuczna inteligencja stanie na równi z kompetencjami człowieka. Co więcej, dzięki wytrwałości i braku zmęczenia, wkrótce może go nawet przegonić. Do czego to nas doprowadzi?
Co potrafią dziś maszyny?
Czy potrafimy sobie wyobrazić dziś auta bez zastosowań algorytmów sztucznej inteligencji? Systemy wspomagające codzienną pracę niejednokrotnie podejmują w ułamku sekundy decyzje, których nawet nie musimy rozpatrywać. Co więcej, coraz częściej nie jesteśmy świadomi, kiedy maszyna pomyślała za nas. Efekt? Na drodze jest po prostu bezpieczniej. Bardziej namacalnym przykładem są rozwiązania telematyczne. Na podstawie systemów GPS ustalana jest nie tylko pozycja pojazdu, ale również możliwe jest określenie najlepszej trasy dla określonego typu auta. Kierowca wynik otrzymuje w zaledwie kilka sekund. Bez takiej podpowiedzi musiałby sam analizować ogromna ilość danych, co wiązałoby się nie tylko ze sporym stresem, ale również sporą stratą czasu. Jaki będzie kolejny etap? Czy dynamiczny rozwój różnych algorytmów wysadzi kierowcę-człowieka zza kółka? Pomimo pierwszych porażek wszystko wskazuje na to, że z każdą chwilą zbliżamy się do momentu, w którym autonomiczne pojazdy zakrólują na szosach. Czy automaty zdominują transport?
Sztuczna inteligencja w branży TSL
Transport to nie tylko samochody. TSL to nie sami kierowcy. Choć oni są bardzo ważną częścią całego procesu, to jednak za organizację całości czuwa sztab innych ludzi – dyspozytorzy, flotowcy, planiści spedytorzy czy pracownicy zaplecza. Czy w ich pracy algorytmy sztucznej inteligencji nie przydadzą się? Proces planowania tras, optymalizacja całego łańcucha dostaw, zarządzanie procesem czy raportowanie to codzienna praca nad nieograniczoną bazą danych, których właściwa interpretacja może przyczynić się do wygenerowania całkiem sporych oszczędności. Decyzje oparte na dogłębnej analizie całego zbioru informacji to znacznie skuteczniejsze rozwiązanie niż na pobieżnym ich przejrzeniu i podejmowanie działań w oparciu o dotychczasowe doświadczenia. Nic dziwnego, że coraz więcej firm sięga właśnie o takie rozwiązania.
Algorytmy sztucznej inteligencji coraz częściej przejmują nowe obszary działalności transportowej. Przewoźnicy coraz częściej sięgają po rozwiązania AI. Nic dziwnego, skoro algorytmy sztucznej inteligencji:
- pracują szybko i niezawodnie przez 24/7,
- analizują nieograniczone zbiory danych,
- nie popełniają błędów,
- potrafią korygować wyjściowe założenia na podstawie nowo dostarczanych informacji.
Takie rozwiązania nabierają szczególnego znaczenia przy dużej ilości danych – np. w firmach transportowych mających setki aut we flocie. Niezliczona liczba danych wymaga odpowiedniego wspomagania przy ich obróbce. Bez takiej pomocy każdy człowiek nie dałby rady.
Auto bez kierowcy terminale bez człowieka
Auto bez kierowcy nie brzmi tak mało prawdopodobnie jak cały terminal przeładunkowy bez obsługi człowieka. Ułożenie kontenerów tak aby suwnice wykonały jak najmniej pracy a wszystkie ładunki trafiły na odpowiednie statki, pociągi czy samochody – to dopiero wyzwanie! Tam, gdzie każdego dnia przeładowuje się setki tysięcy ton, a decyzje należy podjąć w ułamku sekundy, możliwości człowieka są bardzo ograniczone. Algorytmy sztucznej inteligencji planują całą prace tak aby zoptymalizować cały proces – dzięki temu jest szybko, tanio i bezbłędnie. Czy już widzieliście takie centrum logistyczne, w którym wszystko działa a nie ma ani jednego człowieka?
Logisat sięga po najnowocześniejsze rozwiązania
Będąc liderem w dostarczaniu rozwiązań telematycznych na potrzeby transportu, Logisat również sięga po najnowocześniejsze rozwiązania. Budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku dzięki tworzeniu autorskich urządzeń (np. służących do monitorowania floty pojazdów) czy systemów zarządzania transportem (Logisat TMS) nie może odbywać się z pominięciem najnowocześniejszych rozwiązań światowych.
Takim właśnie są algorytmy sztucznej inteligencji. Zaszycie ich w dotychczas opracowanych rozwiązaniach daje gwarancję poodejmowania trafnych decyzji prowadzących nie tylko do zwiększenia efektywności działania przedsiębiorstwa, ale również do jeszcze większych oszczędności. Zespół ekspertów analizuje właśnie rozwiązania, które w najbliższym czasie zostaną zaimplementowane w istniejące rozwiązania i zaoferowane na rynku. Czy to kolejna rewolucja w transporcie?